“Waar begin ik in godsnaam?”

Wow, wat een mooie reacties al op de eerste blog in de serie “Wat nou als het ook anders kan?“. Ik zie ongelooflijk veel mooie, zowel grote als kleine dromen en bewustwordingen die de komende tijd de aandacht gaan krijgen die ze verdienen. Misschien denk je nu “Waar begin ik in godsnaam?” Daar gaat de tweede opdracht over, die je verderop in deze blog krijgt.

Maar eerst nog even dit: Soms zijn de dingen die je als eerste geneigd bent om op te noemen, niét per se de ECHTE dingen die je werkelijk wil. Loop daarom nog één keer kritisch je lijstje door. Zijn het echt de dingen die JIJ wilt, of stiekem meer gevormd naar de verwachtingen, wensen en meningen van anderen? 

(Heb je de eerste opdracht “Wat wil je nou eigenlijk echt?” nog niet gedaan? Doe deze dan NU eerst, het kan je helpen meer uit je leven te halen).

Als je je overwhelmed voelt

Dan gaan we nu verder met opdracht 2. Deze heeft te maken met het verschil tussen iets willen en ook daadwerkelijk actie nemen. (Even een obvious ‘geheim’ onthullen: de mensen die actie nemen bereiken het meest, ik leer je vandaag de volgende stap). 

Want vaak lukt het niet om actie te nemen, omdat je doel te groot is, omdat je je overwhelmed voelt en niet weet waar je moet beginnen. Daar ga ik je bij helpen. Pak je lijst van gisteren en weer bij. Daar kun je vast trots op zijn.

Misschien heb je in je hoofd allerlei stemmetjes die gigantische belemmeringen opwerpen (‘dat is niet realistisch!’). Maar het hoeft ook allemaal niet realistisch te zijn en je hoeft het ook niet allemaal te bereiken. Of precies uitgedokterd te hebben. Het gaat er nu alleen maar om, dat je WEET wat je zou willen, los van of dat haalbaar is.

Want het mooie is, als je weet wat je wil, kun je kleine stappen gaan zetten zonder dat je wereld gelijk compleet op zijn kop staat.

Ik geef je weer een paar voorbeelden (mede geïnspireerd op jullie reacties) en daarna mag je het zelf proberen:

  • Een goedlopende schoonheidssalon opzetten > Je kunt beginnen door überhaupt een opleiding te starten, of te solliciteren op een baan als schoonheidsspecialist. Of nog simpeler: een babbeltje maken met iemand die al een goedlopende salon heeft en vragen stellen.
  • Leren nee zeggen en eisen durven te stellen > Je kunt beginnen door het maken van een lijstje met 2 kolommen. Schrijf aan de ene kant op welke dingen je momenteel allemaal doet die jou energie geven. Aan de andere kant schrijf je op welke dingen jou energie kósten. (bewustwording is de eerste stap!) Later komt natuurlijk de stap om ook werkelijk nee te gaan zeggen.
  • Een film regisseren > Je kunt starten met de filmschool, of zelfs simpelweg door veel films te kijken en verhalen te schrijven.
  • Boek schrijven > Start bijv. met het maken van een braindump: wat zijn allemaal ideeën die je hebt, wat wil je er allemaal in hebben?
  • De wereld veranderen > Je kunt beginnen bij jezelf door aan jezelf te werken. Dat doe je al, door deze 7 opdrachten te doen! Nog kleiner zou zijn: schrijf in je agenda dat je morgen om (bijv.) 19:00 uur de volgende opdracht gaat doen.

Zo, nu jij. Dit is jouw opdracht voor vandaag:

Pak de lijst met dingen die je wilt doen in je leven en zet bij elk punt een concrete kleine stap die je vandaag al kunt zetten… Maak het dus ECHT klein.

Voor deze opdracht gebruik ik zelf geen tijdslimiet, je mag er op zich zo lang over doen als je wilt. Maar: als het echt een klein stapje is dat je vandaag nog zou kunnen doen, dan zou je er ook niet al te lang over moeten hoeven nadenken 😉

Zie je? Zelfs voor de meest crazy droom kun je toch nu al een eerste kleine stap zetten. Dat is het geheim. Maak het simpeler, en maak de enorme berg die je voor je ziet behapbaar.

Hoe groot of hoe klein je droom ook is, je kunt altijd een stap zetten. En je hoeft je niet overwhelmed te voelen, want in deze serie begeleid ik je ook met de volgende stappen.

Toen ik begon aan het schrijven van mijn boek “Wat nou als het ook anders kan?” voelde ik me soms ook overweldigd. En dus heb ik het ook op deze manier gedaan, zoals in de opdracht. En nu ligt het boek in de winkels. 

Nu heb ik een vraag aan jou: kan je me laten weten welke kleine stappen jij gaat zetten? Scroll naar beneden en schrijf jouw acties als reactie onder deze blog. Ik ben benieuwd! 

Morgen gaan we het hebben over datgene wat jou tot nu toe heeft tegengehouden om te doen wat je écht wil.

Liefs,
Janne

NU TE BESTELLEN

Epie
Door

Epie

op 30 May 2019

Praten, niet meer mijn mond houden maar ook mijn mening durven te geven, niet alles filteren en overdenken en goedpraten. Mij inschrijven voor die PT lessen waar ik al een tijdje over denk, gewoon doen! Genieten van de kleine dingen, en daar dankbaar voor zijn.

Sol
Door

Sol

op 31 May 2019

Mijn scriptie opdelen in kleine overzichtelijke taken, en zo steeds een stukje aanpakken, op weg naar die eindstreep

Do
Door

Do

op 31 May 2019

-Mijn planning stap voor stap volgen en geconcentreerd studeren. Even doorbijten. -Thesis opdelen in stapjes en elke dag een stap afronden. -Solliciteren voor een leuke functie ook al lijkt het een uitdaging die niet haalbaar is. Gewoon doen! -Vliegtickets boeken om ter plaatsen onderzoek te verrichten. Verder bouwen aan businessplan. -Het geluid veranderen van de wekker, naar een aangenaam geluid. Plak een briefje op de muur met tekst waar je vrolijk van wordt. - Minder morren en zie het fijne in de kleine dingen. Maak een briefje met alle leuke momenten. - Vliegtickets boeken na de uitslag van eerste zit.

Janne Schuijn
Door

Janne Schuijn

op 03 Jun 2019

Love it :-)

Marit
Door

Marit

op 31 May 2019

Gelukkig kost deze stap me een stuk minder tijd dan de slapeloze nacht van stap 1 🤣 ik ga ervoor om iedere werkdag in de week schrijftijd in te plannen. Te beginnen met volgende week een uurtje en dan zo uit te breiden tot halve dagen! Als het in mijn planner staat wordt het concreet en voel ik me schuldig als het niet lukt 🙈

Do
Door

Do

op 01 Jun 2019

Hoog op mijn lijstje staat; Ik wil graag verhuizen naar een ruime maar vooral rustiger woonplek. Daarvoor zijn we al lange tijd aan het kijken maar ondanks dat mijn man en ik dit nieuwe huis nu nóg niet hebben gevonden..... komt nu de 1e stap; ons huidige huis gaat over 1,5 week alvast in de verkoop! Spannend, dat zeker maar ik vertrouw erop dat er dan ook een prachtig nieuw huis voor ons gaat komen. Btw... er is wel een ‘vangnet’ ter overbrugging 😉.

Janne Schuijn
Door

Janne Schuijn

op 03 Jun 2019

Sounds good!

Jessica
Door

Jessica

op 01 Jun 2019

Ik ga alle afspraken die in m’n agenda staan en die ik eigenlijk niet wil, afzeggen. Dingen waar ik me niet goed bij voel, horen niet meer op mijn lijst!

Janne Schuijn
Door

Janne Schuijn

op 03 Jun 2019

YES!

Esther
Door

Esther

op 03 Jun 2019

Ik heb zojuist een website gemaakt voor mijn blog. Het is nog niet perfect, maar zoals de Engelsen zeggen: what has begun is half done! (In tegenstelling tot de voor mij verlammende Nederlandse variant 'een goed begin is het halve werk'. Dat woordje 'goed' is voor de perfectionist in mij altijd net te veel ;).)

SM
Door

SM

op 04 Jun 2019

- een fijne relatie, kinderen en een fijn huis met tuin op het platteland > meer buiten mijn comfort zone stappen, vaker naar sociale gelegenheden om nieuwe mensen te leren kennen - meer buiten in de natuur zijn > vaker de fiets pakken en in het weekend er even op uit gaan - genieten van koken en eten in restaurants > bewust recepten uitkiezen om te maken - veel tijd voor familie en vrienden > prioriteit geven - Italiaans spreken (en Frans verbeteren) > dagelijk 5 minuten per taal oefenen - een goede balans vinden, niet te veel moeten, maar vooral willen > zodra ik voel dat ik te veel moet, even pas op de plaats, journallen en kijken wat echt belangrijk voor me is - blijven bewegen, omdat ik me er goed door voel en gezond oud wil worden > na elke sport sessie bewust stilstaan bij hoe goed het voelt en bij een mindere sessie gewoon blij zijn met de beweging

Nadja
Door

Nadja

op 04 Jun 2019

-Een schema maken met daarin alle terugkerende huishoudelijke taken en hoelang ik erover doe. Om zo inzichtelijk te krijgen wat ik wanneer kan doen in huis -Ik zet overal een herinnering voor in mijn telefoon. Ik ga de herinnering vriendinnen bellen toevoegen. -De lege bakken in de schuur vullen met groente/fruit plantjes

Rachelle
Door

Rachelle

op 05 Jun 2019

- Huizen zoeken op internet - Bestemmingen opzoeken - Uitjes zoeken & inplannen - Blij zijn met wat ik heb - Denken aan wat wel goed gaat - Leren voor mijn laatste examen - Afspraken plannen - Bestemmingen opzoeken - Boek lezen/kleuren - Uitzoeken wat voor ras - Planningen maken & to-do's

Sharella
Door

Sharella

op 07 Jun 2019

Mijn kleine stap is mijn opleiding afmaken. Bedenken welke doelgroep ik wil. Samen met mijn man de juiste programma s ontwikkelen.

Chantal
Door

Chantal

op 09 Jun 2019

Fotografie: - Mijzelf inlezen en op YouTube rond neuzen naar nieuwe dingen Tijd voor geliefde en familie - Minder terug trekken op mijn kamer en meer op bezoek gaan Beter in mij vel zitten: - Negatieve gedachtes afleiden met dingen die ik leuk vind on te doen of er over denken

Renate
Door

Renate

op 10 Jun 2019

Bewuster eten. Vaker nee zeggen. Afspreken met vrienden Genieten van kleine dingen.. het mooie weer, lekker een dagje vrij zijn..

Romy
Door

Romy

op 11 Jun 2019

Kinderboek(enreeks) schrijven: De braindump toepassen die jij beschrijft, om zo een overzicht te krijgen van alle losse ideeën die in m'n hoofd zitten! Ga er vanavond gelijk aan zitten :)

Sille
Door

Sille

op 14 Jun 2019

Voor mezelf beginnen (heb opleiding(en) afgerond en gesprekjes gehad met mensen die iets voor me zouden kunnen betekenen), reizen maken met mijn dochter (eerst de loterij winnen), een fijne partner vinden (genoeg 'geprobeerd' maar het is me nog nooit gelukt), mijn huis opnieuw inrichten (eerst loterij winnen), geduldiger worden (doe dagelijks mijn best met mijn peuterpuber), loterij winnen, een leuke baan vinden (druk aan het solliciteren, netwerken etc.)....

Zwartkapje
Door

Zwartkapje

op 19 Jun 2019

Voor mezelf zorgen: voor ik naar huis ga van werk of als ik thuis kom, opschrijven wat dat voor mij betekent Carriere: 1.5u werken aan het herschrijven van mijn onderzoeksartikel Contact met omgeving: naar minstens een naaste een berichtje sturen om te bellen of af te spreken.

Arina
Door

Arina

op 25 Jun 2019

Wereld zien: lijstje maken van landen waar ik graag nog heen wil en prio maken, anders allemaal... Moeder worden van 2 kindjes en vrouw van een lieve man = gezin: bij mijn vriend voor mezelf opkomen dat ik graag kindjes wil Zzp er zijn: lijstje maken waar ik evt zzp in zou willen zijn Goeie band familie en vrienden: sneller reageren op appjes Initiatief nemen en proactief ipv uitstellen Sportief zijn: op werk kijken welke sportschool bij mij in de buurt korting heeft Concerten bezoeken: lijstje maken van artiesten Zangles nemen: mailtje sturen aan zangschool of ze ook zangles hebben waarbij spanning en angst ook belangrijk is Dansles nemen: googlen of er dansschool is bij mij in de buurt en bedenken wat voor dans ik zou willen doen Yoga retreat nemen en opzetten in buitenland: waar zou ik dat willen? Ontdekken of ik therapeut zou willen zijn: loopbaan oefeningen van Meis nog eens doen Iets met creativiteit doen: vetkrijt en waterverf erbij pakken en gewoon beginnen Kijken of ik helikopter piloot zou willen zijn: loopbaan oefening van Meis nog eens doen Nooit meer werken alleen maar mensen helpen: hoe zou ik mensen willen helpen? Angst niet alles laten bepalen: angst herkennen en besluiten dat de angst ok is en er mag zijn en dan toch doen wat ik graag wilde doen, met de angst erbij

Emma
Door

Emma

op 10 Jul 2019

Iemands huis stylen of inrichten: Rondvragen of iemand dit leuk vind. Al mijn kamerplanten een naam geven + ontdekken wat voor soort plant dit is en hoe te verzorgen: Begin met 3 planten. (Van de 36) Sportiever worden / Streefgewicht behalen : Weekboodschappen doen en plannen en elke avond na het eten een stukje wandelen met een podcast om te luisteren.

Wilma
Door

Wilma

op 06 Jun 2020

Iedere dag starten met yoga

Reactie plaatsen